NOL Fórum
2017. Október. 22, 05:26:27 *
Üdvözlünk, Vendég. Kérlek jelentkezz be vagy regisztrálj.

Jelentkezz be a felhasználóneveddel, jelszavaddal és add meg a munkamenet hosszát
Hírek: Új IP cím
 
   Főoldal   Súgó Keresés Bejelentkezés Regisztráció  
Oldalak: 1 [2] 3
  Nyomtatás  
Szerző Téma: Az oktatás és kultúra közeljövőjéről - Beszélgetés N. Kósa Judittal  (Megtekintve 11820 alkalommal)
nkosaj
Newbie
*
Hozzászólások: 18


« Válasz #15 Dátum: 2006. Május. 24, 17:42:55 »

Botrány azért nem lett, mert még folyik az érettségi. Ha az lesz, mint tavaly, hogy túl magasra kerülnek a bekerülési pontszámok, ne féljen, lesz itt égzengés. Ez egyébként tipikusan olyan kérdés, amelyben két világnézet csap össze, és a nemes eszmei küzdelemnek több évfolyamnyi gyerek látja kárát. A liberális oktatási kormányzat szerint döntse el a továbbképző intézmény, milyen feltételekkel veszi föl az érettségizőket. Az egyetem viszont nem a teljesítményt nézi, hanem a darabszámot, hiszen a fejkvótából él. Ha én volnék az állam, ezt azért meg tudnám oldani: a felvételihez emelt szintű vizsga kellene, és passz. Akkor nincsenek kiskapuk, trükközés, mindenki tudja, mire számíthat. Gondolom, előbb vagy utóbb ez is lesz a megoldás.
Naplózva
szerki
Administrator
Full Member
*****
Hozzászólások: 2 217


« Válasz #16 Dátum: 2006. Május. 24, 17:44:54 »

MORVAX:
Kedves N Kósa Judit!
Én az oktatás kérdését nem vonnám ki a kultúra általános állapota a lól és fordítva.
Szerintem ezért voltak régebben kultuszminiszterek, mert ez a név mindkettőt magába foglata.
Nem is kétséges, hogy összetartoznak.
Mivel egy modern társadalomban valamelyest mindkettő piacosodik, ezért egy bizonyos szegmensébe nem kell az államnak beavatkoznia.
Azonban az esélyteremtő, az esélyesegyenlőséget garantáló, -ígérő- kormánynak kötelessége úgy cselekedni, hogy mindkét szolgáltatás (okt, kultúra) eljusson az ország minden polgárához. Nem azzal kellene most kezdenie az új kormánynak, hogy az átalakuló önkormányzati, megyei, stb struktúrák, az új regionális rendszer alkalmassá váljon erre?
Gondolok ítt a művelődési házak, népiskolák, helyi kiskönyvtárak, stb felélesztésére, a teleházak beindítására, akár a könyvterjesztésre is.
Naplózva
nkosaj
Newbie
*
Hozzászólások: 18


« Válasz #17 Dátum: 2006. Május. 24, 17:50:44 »

Igen, pontosan ez a kérdés: hogy a kultúrában mit kell az államnak finanszíroznia, és mi az, amit rá kell bíznia a piac kíméletlen törvényeire. Zappe László kollégám példájával élve: ma a színházak zöme irtózatos bulvárdömpinget zúdít ránk, mégpedig a mi adóforintjainkból. Tőlünk nyugatra ugyanezt teszi, de a saját kockázatára. Az állam pénze ennél jobb célra kell, például az ön által említett oktatási-kulturális háló fenntartására. Egy kistelepülésen az iskola, a teleház, a művház és a könyvtár a művelődés bázisa, ma mindegyiket más kalapból tartják el, egyformán éhezik mindegyik. Ha összevonják a két tárcát, legalább lehet arról gondolkodni, miként lehet őket együtt kezelni, a kevés pénzt koncentráltabban adni. (A kultuszminiszter neve egyébként egy olyan korra utal, amikor a kultúrával senkinek sem jutott eszébe állami szinten foglalkozni: a vallás- és közoktatásügyi minisztert jelölte.)
Naplózva
szerki
Administrator
Full Member
*****
Hozzászólások: 2 217


« Válasz #18 Dátum: 2006. Május. 24, 17:50:52 »

PETRO:
Tisztelt N. Kósa Judit,
én tragikusnak tartanám, ha most, amikor végre két ciklust kap egymás után egy kormányzat, megtörne az oktatási és a kulturális irányítás személyi és különösen stratégiai felfogásbeli folytonossága.
Eddig attól szenvedett a magyar oktatás és a kultúra ügye, hogy négyévenként totális irányváltás történt, olykor még Gödrök is maradtak az ország különböző pontjain mementóként, kiválóságokat mozdítottak el már kinevezésük után nemzeti intézmények éléről (lásd például Bálint András esetét), bár néha még ennél is nagyobb baj volt, hogy az előző kormány dúlásának nyomait nem lehetett eltakarítani: lásd a Nemzeti Színház "gyönyörű" épületét, vagy a Művészetek Palotája által évtizedekre előre kulturális költségvetésünkre rótt iszonyú terhet.
Most viszont, hogy politikai színkép szerint azok folytatják a munkát, akik eddig is csinálták, mégis úgy látszik, hogy új emberek, új felfogás jön, és Magyar Bálintnak és Bozókinak is távoznia kell. (Jordán Tamásnak azért talán nem kell tisztogatástól tartani, ami őt szinte biztosan elérte volna, ha április 23-án másképp alakul az eredmény...)
Mindkét távozó miniszter szűkös erőforrásokkal gazdálkodva próbált sikereket elérni, és ebbe valószínűleg a politika logikája szerint bele kell bukniuk. Sem a kultúra, sem az oktatás ügyében nem érkezett el azonban a "nyugalom" ideje, ha ezen a politikusok a jelenlegi állapotok stabilitását értik. Magyar Bálint és Bozóki András stratégiai elképzeléseit utódaiknak legalább a legfontosabb pontokon meg kellene valósítaniuk.
Naplózva
nkosaj
Newbie
*
Hozzászólások: 18


« Válasz #19 Dátum: 2006. Május. 24, 17:59:35 »

Abban tökéletesen egyetértek önnel, hogy nagy baj lenne, ha az új ciklus teljesen új koncepciót, virtuális "gödörhagyást" hozna. Egy ország nem engedheti meg magának, hogy négy évenként valami újba fogjon, nem lehet folyton alaponzi, néha építkezni is kell. Hogy a koncepció továbbvitele személyfüggő-e, azt nem tudom. Kétségtelen, hogy az elmúlt tizenhat év minden tárcavezetőt küldetéstudatos embernek mutatott, mindenki úgy érezte, az övé az egyedül üdvözítő módszer, mindig mindent újra kell kezdeni. Az is tény viszont, hogy a kultúra területén e pillanatban nehéz volna olyan valódi gödröt találni, amelyet ott lehetne hagyni. Az elmúlt ciklus legkézzelfoghatóbb eredménye a két egymást kioltó távlati kulturális stratégia volt ugyanis. Szerintem itt lenne az ideje valahol leásni a valódi alapokat is. A teljesség igénye nélkül sorolom: budavári Szent György tér, Gázgyár, Divatcsarnok... (Ja, és én kivinném végre a koronát a Parlamentből.)
Naplózva
szerki
Administrator
Full Member
*****
Hozzászólások: 2 217


« Válasz #20 Dátum: 2006. Május. 24, 18:00:56 »

tromba:
Tisztelt N.Kósa Judit!
A liberális oktatás lényege,hogy ne biflázzanak a gyerekek felesleges dolgokat.A konzervatívé pedig az,hogy rengeteg tanulás kell a meglévő tehetség mellé.Magyarország abszolút konzervatív e tekintetben. A kérdés csak az, kit igazol az idő. A zeneoktatásban elengedhetetlen a kitartó gyakorlás az eredményességhez. Aki lazán veszi a dolgokat, később még a zenét sem fogja igazán szeretni,mert kudarc élményei lesznek.
Naplózva
nkosaj
Newbie
*
Hozzászólások: 18


« Válasz #21 Dátum: 2006. Május. 24, 18:07:17 »

Igen, a kérdés az, kit igazol az idő. Ezért kell nagy bátorság egy ilyen reform elindításához, mert tíz-húsz év múlva derül csak ki, jót cselekedtünk-e. De az tény, hogy a liberális oktatási reformok ősatyái, pl. Spencer és Dewey bő száz évvel ezelőtt kezdték a kísérletezést. Azt hiszem, a zenetanulás ebből a szempontból kicsit más is, mint a többi tudomány elsajátítása: ez elképzelhetetlen kitartás, hogy azt ne mondjam, némi szenvedés nélkül. De történelemtanárként állítom, abban azért billenhet az élmény felé a mérleg nyelve.
Naplózva
szerki
Administrator
Full Member
*****
Hozzászólások: 2 217


« Válasz #22 Dátum: 2006. Május. 24, 18:08:02 »

tromba: Most már csak az érdekelne, kik fogják megállapítani a tanárok teljesítményét,és minek alapján, ugyanis az új kormányprogram már a minőséget kívánja a bérekben díjazni. De mi fog minőségnek számítani?
Naplózva
nkosaj
Newbie
*
Hozzászólások: 18


« Válasz #23 Dátum: 2006. Május. 24, 18:10:44 »

Jogos, a nagy meccseket persze az iskolák kapuján belül fogják vívni. Emlékeim szerint Magyar Bálint első minisztersége idején volt erre valami pontrendszer-elképzelés, számítottak volna a továbbképzések, tudományos eredmények, szakmai sikerek - aztán maradt az elv, hogy minél öregebb vagy, annál többet keresel. Egészen biztosan sok lesz a felháborító eset, a piti kiszúrás, az igazságtalanság. De azért így sem maradhat, mert a mai rend sima kontraszelekcióhoz vezet.
Naplózva
szerki
Administrator
Full Member
*****
Hozzászólások: 2 217


« Válasz #24 Dátum: 2006. Május. 24, 18:13:46 »

tromba:
Bozóki első kulturális ténykedése az volt,hogy elment a hitgyülit meglátogatni. Nála ott kezdődik a kultúra. Most már igazán elmehetne a scientológusokhoz is. Inkább az Operába ment volna! Persze az unalmas lehet neki. Remélem kipenderítik a kultúra környékéről is.
Naplózva
nkosaj
Newbie
*
Hozzászólások: 18


« Válasz #25 Dátum: 2006. Május. 24, 18:16:19 »

Bozóki valódi kultuszminiszter, hiszen még elődje, Hiller megkapta a MEH-től az egyházügyeket. Dolga tehát, hogy foglalkozzon az egyházakkal. Én figyelemre méltó gesztusnak éreztem, hogy végiglátogatta az összes "kisegyházat": azokat is, amelyek nem mellékesen nagyobbak, mint a magukat előbbrevalónak tekintő történelmi egyházak.
Naplózva
szerki
Administrator
Full Member
*****
Hozzászólások: 2 217


« Válasz #26 Dátum: 2006. Május. 24, 18:18:04 »

Jobbjobb: Tisztelt N. Kósa Judit, Bozóki András "sikerét" természetesen csak hatalomtechnikai értelemben tartom értelmezhetőnek.
Nagyobb a véleménykülönbségünk Magyar Bálint teljesítményével kapcsolatban. Az oktatási reformjának szerintem nem mellékes kérdése, hogy a reform-miniszter mennyire törekszik a szakma, a pedagógustársadalom, a szülők megnyerésére. Úgy érzem, ez most elmaradt, és erre a reform esetleg megőrzésre méltó eredményei is rámehetnek.
Naplózva
nkosaj
Newbie
*
Hozzászólások: 18


« Válasz #27 Dátum: 2006. Május. 24, 18:23:12 »

Kétségtelen, hogy Magyar Bálint ténykedése elképesztő indulatokat váltott ki az érdekeltek körében. Ő láthatóan úgy készült, hogy ez a négy éve van, most ha törik, ha szakad, mindent el kell végeznie. Valóban kihagyta a "társadalmi egyeztetés" folyamatát, és nem számolt azzal, hogy az oktatást illetően a magyar társadalom alapvetően reformellenes. Én úgy érzem, innen már nem könnyű visszafordulni, de persze bármi megtörténhet. Személyes véleményem, hogy nagy kár lenne.
Naplózva
szerki
Administrator
Full Member
*****
Hozzászólások: 2 217


« Válasz #28 Dátum: 2006. Május. 24, 18:23:50 »

Jobbjobb: hogyan a vélekedik az utólagos tandíjfizetés meglebegtetett ötletéről?
üdvözlöm
Naplózva
nkosaj
Newbie
*
Hozzászólások: 18


« Válasz #29 Dátum: 2006. Május. 24, 18:30:39 »

Kicsit félve mondom, hogy azért nem értek vele egyet, mert szerintem nem utólagos, hanem a tanulmányokkal párhuzamos tandíjfizetésre lenne szükség. Meggyőződésem, hogy a lezüllött magyar felsőoktatás helyzetén csak az lendíthetne, ha a diákok immár a "megrendelő" pozíciójából lépnének föl az intézménnyel szemben. Ezen nem segít az az ígéret, hogy majd, egyszer, ha úgy alakul, fizetni kell. Más kérdés, hogy a tandíj bevezetése csak úgy képzelhető el, ha azt hatékony ösztöndíjrendszer is kiegészíti. Végzetes hiba lenne, ha az esélyek kiegyenlítése helyett a leszakadók teljes ellehetetlenítése lenne a végeredmény. Ösztöndíjat az én olvasatomban persze nem csak az állam adhatna, sőt. Itt az ipar, a szolgáltató szféra - fizessenek azért, hogy a felsőoktatás kiképezze a nekik kellő szakembereket. Emlékszik a Miért éppen Alaszka kezdő képsoraira? Fleischman doktor elindul Alaszkába, hogy körzeti orvosnak álljon a faluban, amely fedezte a tanulmányai költségeit...
Naplózva
Oldalak: 1 [2] 3
  Nyomtatás  
 
Ugrás:  

Powered by SMF 1.1.7 | SMF © 2006, Simple Machines LLC
Magyar fordítás: SMF Magyarország